Provize aneb kolik si účtuje realitní kancelář za prodej bytu?
Zdroj obrázku: freepik.com
Co je součástí tzv. „provize rk“? Jaká je výše provize? A proč ji vůbec platit? Otázek na toto téma se vám nejspíš hlavou honí spousta už ve chvíli, kdy se rozhodujete, že svou nemovitost prodáte váháte, jestli vše svěřit realitní kanceláři. Tak si pojďme tu démonizovanou provizi realitce proklepnout.
Kolik si účtuje realitní kancelář
Je dobré vědět, že férová realitní kancelář vám dá informaci o své odměně, tedy provizi, vždy předem. Z tohoto důvodu se u nás na začátku vždy nejprve podepisuje zprostředkovatelská smlouva v níž je provize vyčíslena. Její výše dle Asociace realitních kanceláří České republiky bývá v rozmezí od 3 do 6 % plus DPH.
Důležité je vědět, že v provizi se neskrývá pouze odměna za zprostředkování prodeje, ale také celá řada nákladů, které byste museli zaplatit tak jako tak a mimo jiné by vás to stálo to nejcennější – váš čas.
Pojďme se, ale podívat na to, co se pod provizí rk vše skrývá.
1. Zjištění správné prodejní ceny
Je všeobecně známé, že v každé lokalitě bývají ceny nemovitostí odlišné. V první chvíli tedy zjišťujeme maximum detailů o nemovitosti, čerpáme nejen informace od majitele, ale také z katastru nemovitostí, vypracováváme odhad tržní ceny na základě celé řady faktorů a pak dle všech těchto informací navrhneme nejvyšší možnou cenu, za kterou je realistické nemovitost prodat.
Správné nastavení ceny je důležité, protože o předražené nemovitosti nebude zájem a stanou se z nich tzv. "ležáky". Tedy inzeráty o které nikdo nemá zájem a při dalším hledání potenciální klient inzerát rovnou přeskočí.
Tip: Vyzkoušejte naší kalkulačku
2. Na řadu přichází marketing
Čím atraktivnější prezentaci nemovitosti vytvoříte, tím zvyšujete šanci, že se nemovitost v krátkém čase prodá. Proto se nespokojíme pouze se strohým popisem dle zadání klienta, ale byt si zajedeme vyfotit s profesionálem, který přesně ví jak na to. A v případě potřeby pomůžeme zajistit i home staging.
Vždy se snažíme, aby se inzerát dostal k co největšímu počtu relevantních zájemců, proto kromě inzerce na našich webových stránkách, platíme propagaci na vybraných realitních portálech, sociálních sítích, zajišťujeme reklamu v lokalitě prodeje (kartičky, dopisy, billboardy, inzerce časopisech nebo na výlepových plochách).
Právě reklama v lokalitě prodeje je velmi účinná, protože mezi lidmi, kteří bydlí v blízkosti jsou velmi často dobří kupující. Bez této reklamy se většinou sousedi o prodeji bytu v jejich blízkosti dozví až když vidí přijet stěhováky.
Velkou pozornost také vždy realitní agenti CHIRŠ věnují naší databází potenciálních zájemců, kteří se o Vaší nemovitosti dozví jako první.
Tip: Zjistěte, jestli v naší databázi není vhodný kupující
3. Aktivní komunikace se zájemci o koupi nemovitosti
Jakmile je na světě inzerát a rozjeté kolo propagace, nastává pro realitní makléře nejdůležitější část práce: komunikovat se zájemci, odpovídat na jejich všetečné otázky a samozřejmě perfektně zorganizovat prohlídkové dny Vaší nemovitosti. I po nich zůstává se zájemci v kontaktu a vybírá z nich ideálního kupujícího.
Nemusíte mít však obavy, během celého procesu je s Vámi náš realitní agent v úzkém kontaktu a vy budete vědět o každém jeho kroku.
Mimochodem u nás většinu bytů prodáme po prvním a jediném prohlídkovém dni.
Tip: Chcete vědět jak pracují naši agenti? Vyražte se podívat na prohlídku.
4. Administrativa tvoří podstatnou část
Mezi méně viditelné části práce realitní kanceláře, potažmo makléře, patří veškerá administrativa týkající se prodeje.
Zajištění právních služeb, advokátní či notářské úschovy, výpisů z katastru nemovitostí, komunikace s úřady, SVJ nebo družstvem, pomoc při vyřizování hypotéky pro kupujícího ...
Tip: Přečtěte si, co o nás říkají naši klienti
5. Poprodejní servis
Skončit prodejem by bylo velmi jednoduché, ale to bychom nechali kupujícího i prodávajícího na holičkách. U nás považujeme svou práci za hotovou ve chvíli, kdy se může kupující do nemovitosti nastěhovat a prodávající má peníze na svém bankovním účtu.
Proto je pro nás naprostou samozřejmostí zajištění hladkého předání nemovitosti do rukou nového majitele (příprava předávacích protokolů, převodem energií a služeb a fyzickým předáním nemovitosti atp.).
Ve zkratce, kolem prodeje a převodu nemovitosti na nového majitele bývá hodně běhání i administrativy, pokud má vše proběhnout hladce a s minimálním rizikem a za co nejvýhodnějších podmínek.
A toto vše by bylo na vás, včetně nákladů, pokud byste se rozhodli, že služeb realitní kanceláře nevyužijete. Proto neváhejte obraťte se na naše realitní agenty. Konzultace je nezávazné a zdarma.
Vybíráte realitní kancelář nebo stále váháte zda-li jen přeci nezkusit prodat na vlastní pěst? Kontaktujte nás, rádi se s Vámi sektáme a probereme nejvhodnější varianty.
Máte dotazy? Kontaktujte nás!
- zasílání marketingových a obchodních sdělení a nabízení služeb společnosti CHIRŠ realitní kanceláře, jakož i jakož i dalších osob ze sítě realitních kanceláří CHIRŠ, vyhodnocování klientských dat, včetně jejich profilování, vytváření obchodních statistik a poskytování marketingových informací.
Tento souhlas uděluji na dobu 3 let, nejdéle však do doby jeho odvolání. Beru na vědomí, že mám právo udělený souhlas kdykoliv odvolat.
Udělením tohoto souhlasu současně potvrzuji, že jsem se seznámil/seznámila se Zásadami zpracování a ochrany osobních údajů a se všemi právy, které mi v souvislosti se zpracováním osobních údajů náleží.